Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Hej! Hur kan vi hjälpa dig?

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor.

Ställ din fråga här

Reklamera korttransaktioner

Har dina beställda varor inte dykt upp? Har du upptäckt ett kortköp som du själv inte har gjort? Har du blivit belastad två gånger för ett köp? Fick du inte ut det begärda beloppet från automaten? Du har i dessa situationer möjlighet att göra en kortreklamation.

När du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta säljföretaget för att försöka reda ut problemet. Spara alltid alla underlag på din kontakt med säljföretaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med, kvitton eller e-post och brev. Vi rekommenderar att du alltid kommunicera skriftligt med säljföretag.

Mastercard och Visa har regler som behöver följas vid en reklamation. Detta gäller för att du som kund och banken inte ska förlora sin reklamationsrätt. Därför är det viktigt att agera snabbt vid en reklamation.

Om du behöver spärra kortet

Om reklamationen avser obehöriga köp eller uttag behöver du även spärra kortet omgående och göra en polisanmälan. Spärrar kort gör du via Spärrservice dygnet runt på 08-411 10 11 eller +46 8-411 10 20 från utlandet. Det gäller både ditt bankkort eller ditt betal-och kreditkort.

Reklamera en bankkortstransaktion

Om du vill reklamera en transaktion på ditt bankkort loggar du in på internetbanken. Går till Konton och kort och Hantera kort. Här väljer du Reklamera köp/uttag och kommer därefter att slussas till den gamla versionen av internetbanken där du gör själva reklamationen. Du kan även kontakta ditt lokala bankkontor.

Tänk på att läsa och fylla i din kortreklamation så noggrant som möjligt och att alltid bifoga underlag som styrker din reklamationsorsak. Det kan vara kopia på eget köp, orderbekräftelse, kopia på kommunikation med säljföretag eller polisanmälan.

Logga in i internetbanken

Reklamera en betal- och kreditkortstransaktion

Om du vill reklamera en transaktion på ditt betal-och kreditkort gör du det på EnterCards webbsida.
Länk till EnterCard

Stäng Skriv ut