Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Säkerhet och vanliga bedrägerier

Kvinna använder sin mobil

Banker blir ofta utsatta för säkerhetsangrepp och bedrägerier, och vi utvecklar ständigt våra säkerhetslösningar. Det är viktigt att du som bankkund vet hur bedragarna arbetar och hur du kan skydda dig. Kontakta oss gärna om du har frågor om säkerhet.

Skydda dig mot bedragare på nätet

Bedragare gör allt för lura dig, exempelvis genom att utge sig för att vara din bank eller skicka olika typer av virus. Ju mer du vet hur de arbetar, desto bättre kan du skydda dig. Här är några viktiga råd och tips.

  • Använd bankens säkerhetslösningar.
  • Öppna inte e-post och bifogade filer som du inte förväntat dig att få, eftersom de kan ”smitta” datorn med virus och banktrojaner, som i värsta fall kan leda till att ditt konto töms av bedragare.
  • Lämna aldrig ut koder via Facebook och andra sociala medier.
  • Banken ber dig aldrig att via e-post eller sociala medier lämna ut dina koder, kredit- och bankkortsnummer.

Mer om bedrägerier och hur du kan skydda dig

  • Hjärta

    Säkra tjänster

    Här hittar du nyttig information om säkerhet på internet och via telefon, och vad som kan vara bra att tänka på när du använder våra tjänster.

  • Lutande ekollon

    Integritet och sekretess

    Vi ser alltid till att hantera dina personuppgifter med största sekretess. För att lyckas med det vidtar vi en rad åtgärder.

  • Femkrona

    Penningtvätt

    Banken arbetar ständigt med att förebygga penningtvätt och finansiering av terrorism. Därför måste vi ibland vidta särskilda åtgärder gentemot dig som kund.

Stäng Skriv ut